משרד הבריאות ממליץ לתושבי המדינה לשתות מים מהברז ולדבריו איכות המים בישראל גבוהה. למרות טיעוני משרד הבריאות, בפועל ידוע לכול כי המים בישראל קשים ומלאים באבנית ובמזהמים נוספים, ובנוסף האיכות שלהם נפגעת בגלל הצנרת בבניין, לכן אין זה פלא כי תושבים, עסקים ומוסדות רבים משקיעים במתקנים ובמערכות לסינון ולטיהור מי הברז.

מוסדות רבים משקיעים בפתרונות מים כדי להבטיח מי שתייה באיכות גבוהה. המוסדות מעסיקים עובדים רבים והחוק מחייב את המעסיקים לספק מי שתייה ראויים, לכן כדאי להכיר את הפתרונות המתאימים להבטחת מים צלולים ומסוננים למוסדות גדולים וקטנים כאחד. איזה פתרונות מים יש למוסדות? מהו הפתרון המומלץ ביותר? מה עדיף – קולר, ברזייה או בר מים רצפתי ? בואו נתחיל.

דרישות החוק לאספקת מי שתייה במקום העבודה

פקודת הבטיחות בעבודה (פב"ט), התש"ל-1970, מגדירה וקובעת את החובה של המעסיקים בישראל לספק מים ראויים לשתייה, בכמות מספקת, מצינור ראשי או ממקור מים אחר המאושר בכתב ע"י רופא מטעם לשכת הבריאות המחוזית. בנוסף, סעיף 136 לפקודת הבטיחות בעבודה (נסח חדש) מחייב את המוסדות להתקין נקודות מים במקום העבודה על מנת לאפשר לעובדים לשתות מים ראויים ואיכותיים לשתייה, ואם המעסיק אינו עומד בדרישה זו ניתן לתבוע אותו.

בתי הדין לעבודה מקפידים על הוראות החוק, ולמרות שפקודת הבטיחות בעבודה חלה רק על מפעלים, הפסיקה האחרונה מלמדת כי בית הדין לעבודה מפרש את הפקודה בצורה רחבה יותר ומחיל את ההוראות לכל מקום עבודה, לכן המוסדות חייבים לדאוג לאספקת מים ראויים לשתייה לעובדים שלהם, ויש פתרונות יעילים המותאמים למקומות עבודה גדולים.

איזה פתרונות מים יש למוסדות?

ישראל היא מדינה חצי מדברית ושטופת שמש, ובשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים בעיקר בעונת הקיץ החמה, חייבים לשתות מים בכמות מספקת גם במקום העבודה. כיום יש מגוון פתרונות מים המתאימים למוסדות השונים בארץ והפתרונות האיכותיים והמומלצים ביותר הינם:

  • ברזיות – יש מגוון דגמים של ברזיות המיועדות למקומות ציבוריים, למוסדות חינוך והשכלה גבוהה, לארגונים, למפעלים, לבתי חולים ועוד. הברזיות מהוות פתרון מקצועי ואיכותי למוסדות השונים מאחר שהן מתאימות לאקלים הישראלי ומאפשרות למספר אנשים לשתות במקביל, כלומר פתרון מים למקום שיש בו הרבה עובדים ותנועה גדולה יחסית של אנשים. יש ברזיות העשויות מבטון אדריכלי ויש דגמים העשויים מנירוסטה עמידה וחזקה. אם מתקינים את הברזייה בשטח פתוח, לרוב בוחרים בדגם העשוי מבטון מאחר שהברזייה שומרת טוב יותר על טמפרטורת המים והבטון אינו מתחמם בקלות כמו מתכות, ובנוסף הברזייה מבטון עמידה בפני ונדליזם.
  • דלפק שתייה – פתרון נוח המיועד למוסדות שונים. דלפק שתייה עשוי מנירוסטה חזקה ועמידה והמתקן כולל 3 ברזי מזיגה עם לחצן תפעול נוח, ויש דגמים גדולים עם יותר ברזי מזיגה. יש אפשרות לחבר את דלפק השתייה למערכת יעילה וחסכונית לקירור המים וכך העובדים והאורחים שנמצאים במוסד יכולים ללגום מים קרים.
  • קולרים – אחד מפתרונות המים המומלצים למוסדות הוא קולר העשוי מנירוסטה 100%. יש מגוון רחב של דגמי קולרים וכדאי לבחור בדגם איכותי הכולל ברז מזיגה למילוי נוח של בקבוקים וברז שתייה המופעל באמצעות לחצן. הקולר מספק מים קרים העוברים סינון באמצעות פילטר.
  • בר מים רצפתי – הפתרון המועדף והשכיח בקרב המוסדות הוא להתקין בר מים רצפתי, ויש מגוון דגמים של ברי מים רצפתיים המתאימים למוסדות השונים. כדאי לדעת כי בר מים רצפתי מצויד במערכת יעילה ומתקדמת טכנולוגית לסינון ולטיהור מי הברז, והמכשיר הייעודי מספק מים קרים, מים חמים ומים בטמפרטורת החדר. כאשר בוחרים את המתקן יש להתייחס לתפוקת המים החמים והקרים כדי לבחור בפתרון המתאים ביותר למוסד.
Shares: