בניגוד לבשר שכללי הכשרות שלו מכילים פרטים רבים, בדגים החיים של שומרי הכשרות הרבה יותר קלים. כללי הכשרות הנוגעים לדגים הם יחסית פשוטים, ובערת מספר סימנים ברורים ניתן לדעת האם דג כשר למאכל או לא. למרות זאת, בשנים האחרונות עקב התפתחות תעשיית המזון כשרות הדגים גם היא כבר לא פשוטה כמו בעבר, כך שלפני שאתם אוכלים דג יש כמה דברים שכדאי לבדוק.

דיני כשרות בדג

הסיבה שדיני כשרות בדגים פשוטים הרבה יותר מאשר במקרה של בשר היא שדגים לא צריכים שחיטה ואף אין איסור לאכול את הדם שלהם. שני הדינים הללו שמייצרים מורכבות רבה בכל הנוגע לכשרות הבשר, הופכים את הכשרות של הדגים להיות עניין הרבה יותר פשוט.

סימני כשרות בדגים

בתורה מופיעים בצורה מפורשת סימני הכשרות בדגים. התורה מורה על כך שניתן לאכול רק דג "אשר לו סנפיר וקשקשת", כלומר כל דג שיש על עורו קשקשים ועל גופו סנפירים. קשקשים הם מעין סימנים שנמצאים על עורו של הדג וקל מאוד לזהותם. הסנפירים הם איברים שנמצאים בקצוות הגוף של הדג והם נועדו לאפשר לו לשחות.

חכמים הקלו עלינו עוד יותר וקבעו שדי בכך שנראה שיש לדג קשקשים על מנת להתיר אותו באכילה. הסיבה לכך היא שאם יש לדג קשקשים אז יש לו גם סנפירים, ואם לא רואים אותם הסיבה לכך היא שהסנפירים שלו נשרו. כך שברגע שאתם רואים דג שיש לו קשקשים אתם יכולים לדעת שהוא כשר לאכילה. כמובן, כל זה נכון כאשר אנחנו רואים דג בצורתו הטבעית בלי שהוא עבר אף תהליך עיבוד. 

דגים מעובדים

בכל הנוגע לדגים מעובדים, לא די בכך שיהיה מדובר על דג שיהיה כשר למהדרין. בעיבוד מזון אין לנו דרך לדעת מה בדיוק החומרים בהם נעשה שימוש, מה שמקשה עלינו לדעת האם הדג כשר למאכל או לא. לאור זאת, אם אתם מעוניינים לצרוך דגים מעובדים הם צריכים להיות עם חותמת כשרות, בדיוק כמו כל מוצר אחר שמיועד למאכל. שימו לב שההנחיה הזו נכונה גם אם אתם יודעים שמדובר על דג כשר.

בדיקת דג מתולעים

בשנים האחרונות נוסף עוד דבר שיש לבדוק לפני אכילה של דגים, כאשר כאן הבדיקה נדרשת בכל אחד מסוגי הדגים שאתם אוכלים. בדיקות שונות הצביעו על כך שייתכן ותולעים יחדרו לגופו של הדג. החומרים שיש בגוף הדג מהווים כר פורה להתפתחות תולעים, כך שגם זו בדיקה שאתם צריכים לבצע לפני שאתם אוכלים את הדג. מומלץ לפתוח את הדג ולבדוק האם החלק הפנימי שלו נקי מנוכחותם של חרקים. הבדיקה הזו נצרכת בעיקר במקרה של דגים טריים שעמדו במקום פתוח, בלי שבאמת יכלוה להיות בקרה על מה שקורה להם.

 

Shares: