נתינת צדקה נחשבת לאחת המצוות המרכזיות ביותר. היא מבטאת אחריות חברתית, חמלה אנושית והכרה כי כל הניתן לאדם נועד גם להיטיב עם הזולת. אחד ההבטים של מצווה זו לידי ביטוי במנהג המיוחד של "מתנות לאביונים", אך לצד חג הפורים קיימים עוד זמנים נעלים ונכונים למתן צדקה לאורך השנה.

זמני הנתינה הקבועים לפי ההלכה

מקור החובה לתת מתנות לאביונים הוא במגילת אסתר, שם נאמר: "ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים". לפי ההלכה, זמן נתינת הצדקה לאביונים לפורים הוא ביום עצמו, י״ד באדר בערים רגילות, וט״ו באדר בערים מוקפות חומה כדוגמת ירושלים. הנתינה נעשית ביום, לאחר קריאת המגילה, וצריכה להיעשות כך שהאביון יקבל את הממון או המזון בו ביום כדי שיוכל לשמוח בסעודת הפורים.​

הגדרת הזמן המדויק מלמדת על כוונת המצווה לא רק לעזור לעניים, אלא לשתף גם אותם בשמחת החג. זו מצווה הבאה בלב שמח, כחלק מהאווירה החיובית של פורים, ולכן מי שתרם לפני פורים אינו יוצא ידי חובה, אלא אם כן מינה שליח שיחלק את המתנות ביום עצמו.​

צדקה לאורך השנה 

על אף שמתנות לאביונים הן מצווה מיוחדת של חג הפורים, עצם מתן הצדקה הוא מצווה הנוהגת בכל ימות השנה. חז"ל מלמדים כי מצווה לתת צדקה מדי יום, ובפרט לפני התפילה כדי להיכנס לעמידה לפני הבורא עם לב נדיב ונקי. יש בכך פתיחת שערי רחמים וברכה, שכן לפי המסורת, צדקה מסוגלת "להציל ממות" ולהביא ישועה.​

בקהילות רבות נהוג להניח פרוטה בקופת צדקה מדי בוקר לפני התפילה או לפני כניסת שבת, מתוך תפיסה שכל יום מהווה הזדמנות לעשות חסד ולהפיץ אור בעולם. בנוסף, התקבע המנהג להוסיף בנתינת צדקה בזמני עת רצון, כמו ערב שבת וערב חג, עשרת ימי תשובה וערב יום הכיפורים אלו זמנים בהם הלב נפתח והתפילות מתקבלות יותר.

זמנים מיוחדים של צדקה בקהילות ישראל

בעבר נהגו יהודים להוסיף במתן צדקה בימים מיוחדים בהם יש קדושה או שמחה:

  • בערב שבת וערב חג – כדי שגם העניים יוכלו להכין את צרכי השבת והחג בכבוד.
  • בראש השנה ויום הכיפורים – כחלק מתהליך התשובה והטהרה.
  • בימי פדיון נפש או על קברי צדיקים – מתוך אמונה שצדקה הנעשית במקום קדוש או בשעת תפילה נושאת עמה ברכה מיוחדת ומשפיעה לטובה על אדם ועל ביתו.​
  • בעת צרה או מחלה – מתוך תפיסה שצדקה פותחת שערי רחמים ומביאה ישועה רוחנית ובריאותית.

בכל אחד מזמנים אלו אין חובה מדין, אלא מנהג שהתקבע לאורך הדורות כעת רצון.

משמעות רוחנית של זמני הצדקה

על פי חז"ל, עצם קביעת זמן לנתינה מלמדת על ערך הסדר וההתמדה במעשה החסד. נתינה מזדמנת מבטאת נדיבות רגעית, אך נתינה קבועה מלמדת על אחריות מוסרית. כאשר אדם קובע לעצמו זמן קבוע למתן צדקה לאביונים בין אם ביום שישי, בראש חודש או בכל בוקר הוא הופך את הנתינה לחלק מאורח חייו. בכך הוא מדמה את עצמו למידת הבורא, "חנון ורחום", ומוסיף אור בעולם.


היהדות מלמדת כי אין רגע שאינו מתאים לעשיית טוב, אך יש זמנים שפתחי השפע פתוחים יותר לפני תפילה, לפני שבת ולפני חג. מי שקובע לעצמו זמן קבוע לנתינה, לא רק מקיים מצווה אלא בונה עולם מתוקן יותר, שבו חסד הוא דרך חיים ולא רק פעולה רגעית. למידע נוסף ותרומות לאביונים כנסו לאתר של הרב יורם אברג'ל המאיר לארץ.

Shares: